6 tips om van jouw website ook een goed renderende marketingtool te maken

6 tips om van jouw website ook een goed renderende marketingtool te maken

Als je aan een startende ondernemer (of zelfs aan de meer geroutineerde) vraagt wat zij op hun nieuwe website willen, krijg je doorgaans dit antwoord:

  1. wie ik ben en wat ik doe
  2. mijn contactgegevens
  3. euh…

En ik begrijp dat ook. Bij het ondernemen komt veel kijken. En in de eerste plaats wil je een website waar je naar kan verwijzen als mensen willen weten wat je juist doet.

Een website wordt dan een visitekaartje waar je net iets meer op kwijt kan dan op een fysiek stukje papier.

Maar een website zou zo veel meer kunnen zijn!

Wat dacht je van een marketingtool die de juiste mensen aantrekt en er ook voor zorgt dat de mensen hun emailadres gaan achterlaten?

Laten we eens zien wat we daar voor nodig hebben:

1. Een andere manier van kijken

In plaats van een houding van hier-ben-ik-en-kijk-eens-wat-ik-kan gaan we onze focus verleggen naar de mogelijk klant. Jij kan dan wel over jezelf willen vertellen, maar de lezer is vooral bezig met “What’s in it for me?”. Of anders gezegd… wat kan IK hier komen halen?

Het is daarom belangrijk om in het hoofd van je ideale klant te kruipen en hem onmiddellijk aan te spreken bij het eerste bezoek op de website. Je opent met een vraag waar deze persoon al een tijdje mee rondloopt. Je spreekt hem aan in zijn taal. Je somt de problemen op waar hij dagelijks mee geconfronteerd wordt.

Zo herkent hij onmiddellijk zichzelf in jouw website en weet hij dat hij op de juiste plek is beland.

Zelfs wanneer je je over-mij-pagina of je dienstenpagina gaat schrijven, zorg je er altijd voor dat je ook beschrijft wat jouw mogelijke klant er kan aan hebben om met jou in zee te gaan.

Om dit te kunnen doen, moet je natuurlijk je huiswerk gemaakt hebben 🙂

Je gaat je ideale klant of avatar bepalen zoals ik al eerder beschreef op deze website. Doe de oefening hier als je niet weet waar je moet beginnen.

 

2. Integreer een blog in je website

Misschien vind je een blog niet echt iets voor jou en dat kan. Toch is een blogsysteem een handige tool om klaar te hebben staan. Zelfs al ga je niet bloggen, je hebt altijd wel nieuwtjes om te delen met je publiek. Je kan het dan ‘vers van de pers’ (of iets dat minder cliché is) noemen in plaats van ‘blog’, het blogsysteem is heel handig.

En je weet nooit dat je het schrijven in de vingers krijgt. Schrijven blijft een krachtige tool om mensen naar je toe te trekken. Je kan mensen raken, entertainen, inspireren, trainen en meer en dat allemaal via jouw website. Het hoeft daarom ook niet alleen maar het geschreven woord te zijn. Je kan ook video’s of audio’s maken en die op je ‘blog’ plaatsen. Er is geen betere manier om verbinding te maken met je doelpubliek dan dat.

3. Bouw je website in wordpress en leer hem te gebruiken

Je wil niet altijd en volledig afhankelijk zijn van een webdesigner om iets op je website aan te passen of toe te voegen. Voor een professionele look en feel is het zeker niet slecht om iemand onder de arm te nemen. Maar zorg er steeds voor dat je zo veel mogelijk controle houdt over je eigen website.

Hoe?

Door te kiezen voor het wordpress systeem. In principe kan iedereen een eigen website bouwen met wordpress. Maar het vraagt wel tijd en inspanning en dat kan er misschien nu net even niet bij. Maar als iemand de website opzet en je dan leert hoe je aanpassingen doet, dan heb je de meeste vrijheid om met je website te doen wat je wil.

Er zijn zo verschillende systemen op de markt en elk van die systemen heeft zijn voordelen. WordPress krijgt mijn persoonlijke voorkeur omdat je kan verder bouwen op het systeem. Wil je later een webshop? Of een online cursus? Online betalingen ontvangen? In wordpress kan je dat zonder enig probleem.

4. Zorg er voor dat mensen hun emailadres kunnen achterlaten

Je wil niet gewoon bezoekers op je site. Je wil bezoekers die aangeven dat ze interesse hebben in wat je doet. Je moet ze daartoe dan ook uitnodigen en de gelegenheid geven.

Is mijn contactpagina dan niet genoeg?

Als het op marketing aankomt niet, nee.

Mensen die naar je contactpagina zoeken hebben beslist dat ze klant willen worden en zoeken dus naar je emailadres of telefoonnummer. Prima!

Maar wat met al die andere bezoekers die nog niet zo ver zijn maar wel interesse hebben? Ga je die laten gaan zonder ten minste de gelegenheid aan te bieden om hun emailadres achter te laten?

Natuurlijk niet!

Bied aan deze mensen de gelegenheid om in te schrijven voor een nieuwsbrief. En schrijf die dan ook.

Maar je kan meer doen!

Creëer een gratis weggever waar mensen alvast een stukje mee geholpen zijn. Bied dat aan in ruil voor hun emailadres.

Het is een perfecte gelegenheid voor de geïnteresseerde bezoeker om jou alvast een beetje te leren kennen zonder daarom onmiddellijk te moeten overgaan tot een aankoop. En jij kan opvolgen via email. En dat moet je dan ook doen natuurlijk.

De vraag is natuurlijk: hoe doe je dat?

Ik licht een tipje van de sluier op in deze video.

5. Verbind ook social media met je website

Zorg ervoor dat mensen met 1 klik je social media profielen kunnen volgen. Als ze te ver moeten zoeken, zullen ze dat niet doen. Maak het ook gemakkelijk om je informatie te delen onderaan elke pagina en/of post.

Je mag er ook gerust af en toe op aansturen en vragen of mensen je informatie willen delen op social media (zoals je nu gerust ook met deze post mag doen:) )

6. Een goede website hoeft ook niet duur te zijn

Als je start heb je vooral een eenvoudige website nodig die doet wat hij moet doen: business brengen. Als je bovenstaande tips ter harte neemt, ben je al heel goed op weg. Blijf weg van ingewikkelde websites met een super cool design. Dat kan later nog altijd. Focus nu op de essentie en bouw daarop verder.

Wil je wel eens weten wat een eenvoudige website kost? Neem even contact op en ik maak een plan op maat.

Dus even samenvatten:

Maak een website met het oog op de mogelijke klant en maak het hem gemakkelijk om jou beter te leren kennen. Besteed geen tonnen geld aan fancy design maar focus op de essentie.

Veel plezier!

Linda

 

29 Comments
  • Saskia
    Posted at 08:13h, 10 Augustus Beantwoord

    Weer wat geleerd. Ik moet meer gaan denken vanuit mijn klant en niet alles vanuit mijn eigen ik schrijven. Dankjewel voor je blog 😀

    • lindanuyts
      Posted at 13:25h, 10 Augustus Beantwoord

      Inderdaad, dat is één van de belangrijkste veranderingen die je kan doorvoeren. Waar zit jouw klant? Waar is hij/zij mee bezig? Hoe meer je daarbij kan aansluiten, hoe gemakkelijker het zal zijn om contact te maken.

  • Nelleke Jansen van Rosendaal
    Posted at 08:59h, 10 Augustus Beantwoord

    Goede tips. Vooral met het stukje jezelf verkopen, wat heb jij te bieden moet ik nog aan de slag. Ga de tips zeker gebruiken voor mijn eigen website.

    • lindanuyts
      Posted at 13:23h, 10 Augustus Beantwoord

      Top! Da’s de bedoeling. Ga ermee aan de slag en laat me weten hoe het gaat!

  • Klaartje
    Posted at 09:09h, 10 Augustus Beantwoord

    Goede tips, ik herken erg hoe ik begon met het ‘digitale visitekaartje’… oeps…

    • lindanuyts
      Posted at 13:22h, 10 Augustus Beantwoord

      Ik ook… maar toen was er nog niets anders 🙂

  • Mandy vd weerd
    Posted at 09:36h, 10 Augustus Beantwoord

    Wat een handige tips!
    Hier ga ik zeker mee aan de slag.
    Super fijn

    Groetjes mandy

    • lindanuyts
      Posted at 13:22h, 10 Augustus Beantwoord

      Dank je! Veel succes met het uitvoeren van wat je geleerd hebt!

  • MEIKE
    Posted at 09:52h, 10 Augustus Beantwoord

    Interessant! Toch vraag ik mij af of een blog op een website met zo effectief is als op een FB pagina. Dit omdat mensen bij een website actief op zoek moeten gaan naar jouw site, en ze hem bij FB op hun tijdlijn te zien krijgen. Hoe denk jij daarover?

    • lindanuyts
      Posted at 10:51h, 10 Augustus Beantwoord

      Mijn idee is al eerst en vooral dit: of mensen jouw blog op Facebook te zien krijgen is nog maar zeer de vraag. Je bent je er wss wel van bewust dat slechts een heel klein percentage van jouw volgers je updates ook echt te zien krijgen. Als je dan alleen voor Facebook zou kiezen, dan zou ik voor video (en nog beter: Facebook Live) gaan. Die krijgen een veel hoger bereik.

      Verder is het ook zo dat content die je op je eigen website/blog plaatst ook je eigendom is en blijft. Op Facebook is dat niet zo. Facebook kan op elk moment beslissen bepaalde content te verwijderen of te blokkeren, om wat voor rede dan ook. (een post van mij is ooit verwijderd geweest zonder enige aanwijsbare rede buiten dan dat die viraal ging) Je kan op je eigen website ook uitgebreide artikels plaatsen met foto’s, bullet lists, headers etc…. Dus heel zeker voor langere artikels waar dieper op een thema doorgaat, is een website nog altijd het beste. Je kan ook linken naar downloads, aanmoedigen om in te schrijven in de emaillijst enz.

      Natuurlijk is het goed om kwaliteitsupdates te plaatsen op Facebook. Het is zelfs een must.

      En dan last but not least… er zijn eigenlijk geen regels. Niets ligt vast. Je werkt dingen uit, deelt ze en kijkt wat het resultaat is. En wat werkt, doe je verder. Wat niet werkt niet. De praktijk is de enige echt goede raadgever.

  • Kimberley
    Posted at 10:35h, 10 Augustus Beantwoord

    Verkoop niet het vliegtuig, maar de eindbestemming 😉
    Goede tips! Ik heb me meteen opgegeven voor de marketing tips via email.

    • lindanuyts
      Posted at 13:21h, 10 Augustus Beantwoord

      Dat is een mooie samenvatting, Kimberley!

  • MEIKE
    Posted at 11:03h, 10 Augustus Beantwoord

    Dank, heel duidelijk!!

  • Bea van den Bosch
    Posted at 17:26h, 10 Augustus Beantwoord

    Interessant! Succes! Ga me inschrijven! Groetjes Bea

    • lindanuyts
      Posted at 17:43h, 10 Augustus Beantwoord

      Top! Welkom alvast!

  • rosanne van kaathoven
    Posted at 17:38h, 10 Augustus Beantwoord

    Ik heb geen blogs op die website, maar wel verschillende plekken waar mensen hun email kunnen achterlaten in ruil voor iets gaafs bv gratis video training voor ouders over positief communiceren met je kind ! 😀

    • lindanuyts
      Posted at 17:45h, 10 Augustus Beantwoord

      Top! Daar gaat het uiteindelijk om als je mensen wil inspireren en aantrekken ipv erachter te jagen en te overtuigen. Want dat werkt niet. 🙂

  • Katleen
    Posted at 18:03h, 10 Augustus Beantwoord

    Je hebt helemaal gelijk, Linda. De klant en zijn probleem moeten centraal staan op een website.

    • lindanuyts
      Posted at 18:26h, 10 Augustus Beantwoord

      Ja inderdaad, Katleen. Als copywriter weet jij dat als geen ander! Voor het Internet schrijven is een kunst op zich, maar wel leuk om over te lezen en leren.

  • Marieska
    Posted at 07:01h, 30 November Beantwoord

    Ik ben redelijk op weg met de tips die je geeft. Maar de tip om aan te geven wat ik voor de klant kan betekenen vind ik een verhelderende. Ga er zeker mee aan de slag! Thanks 😀

  • Jamey
    Posted at 08:26h, 30 November Beantwoord

    Wat een top tips weer. Hier kan ik ook wel wat mee.

  • Fashionstatements By Q
    Posted at 08:52h, 30 November Beantwoord

    leuk stukje!
    heb je misschien ook tips om je website snel te houden ook als je gebruik maakt van wordpress?

    • lindanuyts
      Posted at 13:17h, 30 November Beantwoord

      Daar zal ik zeker eens een artikel over schrijven, maar ik jij hebt je blog op wordpress.com? Als die niet snel is, heb ik echter niet echt tips. Het is vooral op een eigen gehoste wordpress dat je je eigen ding kan doen.

  • Amelie
    Posted at 14:04h, 30 November Beantwoord

    Handige tips voor een (opstartend) bedrijf!

  • Nicole Orriëns
    Posted at 14:18h, 30 November Beantwoord

    Een goede website hoeft inderdaad niet duur te zijn. En ook niet ingewikkeld. Het belangrijkst vind ik altijd dat ik alles meteen kan vinden.

  • volgmama
    Posted at 23:32h, 30 November Beantwoord

    Helemaal mee eens. Je kan zo’n mooi design hebben maar als het inhoudelijk niet zo duidelijk is dan klikken anderen snel weg,

  • ekebrouwer
    Posted at 09:08h, 01 December Beantwoord

    Goed geschreven overzicht! Ik denk dat veel ondernemers niet weten waar ze moeten beginnen en dus maar wat neerzetten.

  • mamasliefste
    Posted at 11:54h, 02 December Beantwoord

    Goede tips als je wilt beginnen met bloggen! Ik had deze blog toen graag gelezen

  • Mariëlle Meray
    Posted at 17:58h, 03 December Beantwoord

    Goeie tips! Vooral het denken van uit je klant wordt vaak vergeten en daarmee kan je een hele hoop bereiken.

Laat van je horen!