Content Marketing – Samen content creëren die licht geeft - Linda Nuyts

Content Marketing – Samen content creëren die licht geeft

Als ik het over content marketing heb, doe ik dat uiteraard in het kader van ondernemen. Ik ben ondernemer en help ondernemers. Contentmarketing is daarbij een manier om zichtbaar te zijn die aanspreekt maar toch ook voor verwarring zorgt.

Wat is content marketing?

Als je die twee woorden samen zet, “content” en “marketing” is de definitie heel simpel: je gaat content inzetten om meer zichtbaarheid voor jezelf te creëren.

Content is dan alles wat je creëert door te schrijven of te spreken. Of zelfs door te zingen. Dat wat in jou zit dat naar buiten komt. Jouw inhoud dus 🙂

Op zich zou dat een hele creatieve en leuke bezigheid kunnen zijn. Alleen komt er ook het woordje ‘marketing’ en dus ook ‘verkoop’ bij waardoor er een kramp kan ontstaan.

Je gaat nu creatief zijn OM klanten te werven en niet meer creatief zijn om het creatief zijn zelf. En wat krijg je dan?

  • arme content
  • een te veel van dezelfde content en een gefrustreerd publiek (mensen die denken iets te gaan leren maar uiteindelijk in een verkooppresentatie terechtkomen)

Daarnaast wordt er al snel van uitgegaan dat het gratis moet zijn en dat het enkel online kan.

Wat als we content creëren nu eens los gaan zien van marketing en verkoop?

Ik wil je uitnodigen om het creëren van content in een andere context te plaatsen. En niet als trucje 🙂 maar echt authentiek anders kijken naar het creatieproces. Ik wil je uitnodigen om content te zien als:

  • een manier om wat je leert/leest/kent meer handen en voeten te geven
  • een manier om te ontdekken waar je nu echt bezeten van bent
  • een manier om te ontdekken waar je mensen mee kan helpen

Content creëren wordt dan een heel aardend proces. Je hebt een visie, een missie en heel veel kennis en ervaring. Die zit in jou maar voor de buitenwereld niet echt te pakken. Door het ijle in woord of beeld om te zetten, ga je wie je bent aarden. Je wordt meer zichtbaar gewoon door meer en meer jezelf te zijn en dat naar buiten te brengen.

Een oefening

Neem een groot blad papier. Stel je nu eens voor dat iemand tegen je zegt dat je NU op dit moment alles moet doorgeven waarvan je vindt dat het mensen kan helpen. Wat zou je allemaal vertellen/neerschrijven.

Niet dat je dit ook allemaal in 1 keer moet uitwerken. Je stopt al nog voor je begint. Maar door deze oefening te doen, ga je wel een lijst met onderwerpen hebben waar je content rond kan creëren en hoef je nooit meer zonder inspiratie te zitten.

Ik maakte ook een video bij deze content. Als je suggesties of vragen hebt, hoor ik het graag daar. 

https://www.facebook.com/lindanuyts.be/videos/2305899542990921/

Wat houd je tegen om content te creëren en zichtbaar te zijn?

Ik kan niet schrijven dus is content marketing niets voor mij

Laten we dat even herkaderen 🙂

Eerst en vooral: iedereen kan schrijven. Zeker voor dit doel. Je hoeft geen opstellen te schrijven waar je leraar over gaat oordelen. Je schrijft korte stukjes om te beginnen, met inhoud waar mensen wat aan hebben. Als dat geen hoogstaande proza is, maakt niet uit als je iets schrijft dat vanuit jezelf komt.

Ten tweede: alles wat je veel doet krijg je uiteindelijk onder de knie. Wij zijn onbegrensde wezens en kunnen alles als we er aan beginnen. En je hoeft geen perfecte eerste indruk te maken. Als er iemand is die het niet goed vindt, doe ze ‘bwa’ en gaan verder. En dan vergeten ze het alweer. Misschien komen ze binnen een half jaartje nog eens een stukje van je tegen en worden ze er wel door gepakt.

Ten derde: je kan zoveel meer doen dan schrijven! Je kan video’s maken, webinars doen, online cursussen uitwerken. Maar ook offline kan je content creëren door lezingen te geven of inspiratiegesprekken te organiseren. Laat je niet beperken door het idee dat het alleen blogs zouden moeten zijn.

Ik houd een lijst bij met alle mogelijke manieren om content te creëren en zichtbaar te zijn. Bekijk hem hier en laat het weten als er nog wat mist:

https://docs.google.com/document/d/1qo2CBRU_air3KNWyBX5U__NXC5b66COOzrukja3SFVw/edit?usp=sharing

Ik ben niet technisch aangelegd

Net zoals ik hierboven heb uitgelegd is er niet maar 1 manier om zichtbaar te zijn. Je kan ook offline zichtbaar zijn en daar heb je helemaal geen techniek voor nodig. So cut the crap 🙂

Maar goed, als je toch graag gebruik maakt van heel het online gegeven en je bent niet zo technisch aangelegd, zoek dan hulp. Je kan langs de ene kant ALLES Googlen en dus kan je het leren. En je kan langs de andere kant heel gemakkelijk mensen vinden die je een aantal dingen stap voor stap kunnen uitleggen of het zelfs voor je kunnen doen. Er is altijd een weg. En ‘ik ben niet technisch’ is ook alleen maar een overtuiging die je aardig in de weg kan gaan staan.

Waar moet ik het over hebben?

In de vorige paragraaf heb ik een oefening met je gedeeld. Als je deze oefening een aantal keren doet op een rustig moment, heb je altijd inspiratie bij de hand. Want inderdaad, we zijn niet altijd in de mood en een lijst hebben helpt dan wel.

Maar er zijn nog tal van manieren om inspiratie op te doen:

  • welke vragen moet jij altijd opnieuw beantwoorden?
  • zie je vragen voorbijkomen in groepen waarvan je denkt: “oh, daar kan ik wat over vertellen!”
  • wat heb je afgelopen tijd gelezen dat je interessant vond?
  • welke inzichten heb je gehad de laatste dagen?
  • wat las je ergens waar je het helemaal niet mee eens bent?
  • wat vond je interessant om te lezen waar je toch je eigen perspectief aan kan toevoegen?

Zorg ervoor dat je altijd iets bij hebt om ideeën te noteren. De meeste inspiratie krijg je op een moment dat je het niet verwacht.

Ik ben bang voor kritiek

Je bent niet alleen. Het idee om meer zichtbaar te zijn, kan angsten triggeren. De angst voor afwijzing. Wat gaan mensen wel niet zeggen? De angst falen, de angst om succesvol te zijn, de angst om opgemerkt te worden....

Als die angsten er zijn is het niet altijd een goed idee om je dan maar schrap te zetten en het toch maar te doen. “Feel the fear and do it anyway” is een strategie die soms kan werken, maar vaak ook niet. De angst maakt dat je jezelf op de een of andere manier toch gaat saboteren om jezelf te beschermen.

Dit is het moment waarop je als ondernemer innerlijk kan groeien. Waar komen deze angsten vandaan? Welke gedachten heb je rond zichtbaar zijn? Zelf help ik mensen met EFT om deze angsten tot rust te brengen en te kijken naar wat er echt speelt. Wat is jouw manier? Welke tools heb jij voor innerlijke groei? Nu is het moment daar om deze in te zetten!

Alles is al verteld, wie zit er nu nog op wij te wachten?

Dit is een hele mooie van het ego 🙂 Deze gedachten zijn vaak gebaseerd op de angsten die ik hierboven beschreef.  Neem dat er dus al zeker terug even bij.

Maar dit helpt misschien ook wel.

Ooit al eens de ervaring gehad dat een inzicht pas kwam door iets wat iemand op een bepaalde manier vertelde? Je hebt iets al duizend keer gelezen of gehoord, maar op dat moment heb je een aha.

Want inderdaad, ja, er is al veel verteld en geschreven. Maar zie jij de mensen rond jou dan allemaal getransformeerd en geheeld? Nope… ze wachten op het juiste moment en de juiste persoon. Op jou.

Ik wil het wel doen maar het komt er niet van

Die hoor ik heel vaak. We hebben het al zo druk, dus kan dit er niet meer bij. En achter deze uitspraak kunnen verschillende overtuigingen zitten. Misschien herken je er iets van?

Je hebt al een overvloed aan klanten. Prima, toch? Dat wil zeggen dat je op een heel natuurlijke manier jouw manier van zichtbaar zijn gevonden. Toch heb je het gevoel dat je meer tijd zou willen hebben om creatief met content bezig te zijn. Anders zat je dit niet te lezen. Misschien is je onderneming aan een reorganisatie toe?

Je hebt nog niet genoeg klanten en dus heb je wel tijd. Waar zou je anders die klanten inplannen als je de tijd niet had? Blok dus tijd af in je agenda om content te creëren. Als je merkt dat je systematisch die afspraak met jezelf ‘vergeet’, ga dan terug naar het stukje over angsten. Iets houdt je tegen om er voor te gaan. Onderzoek wat.

Mag ik dan nooit een aanbod doen? Moet het allemaal gratis content zijn?

Bij traditionele content marketing wordt er aangeraden om met elk stukje content ook een call-to-action te doen. Dat wil zeggen dat je ergens in je tekst refereert naar een optin (dat mensen hun email opgeven in ruil voor een gratis download) of naar en product.

En ik begrijp dit ook.

Als je helemaal opgaat in het creatie proces zou het wel eens kunnen zijn dat je vergeet dat je ook een aanbod hebt. Of je bent ‘bang’ om het te delen omdat je dan ‘salesy’ overkomt. Dat advies om steeds een call-to-action toe te voegen is dus zeker niet verkeerd.

Maar ik heb mij de vraag gesteld of het ook anders kan. Kan je je content die je creëert zoals hierboven beschreven weghouden van je aanbod? Kan je aparte posts creëren waarin je uitnodigt om je aanbod te bekijken?

Ik ben ermee beginnen experimenteren en ik houd er wel van. Ik creëer content for the fun of it en herinner mezelf er aan om aparte posts te maken met mijn aanbod. En voor mij werkt het. Er is een rustige, aangename stroom van mensen die even komen informeren hoe wij werken. En voor mij is het fijn om werkelijk die content van verkoop te kunnen scheiden.

Maar wat werkt voor jou, werkt misschien niet voor mij. Je kan ermee experimenteren.

Vergeet in elk geval niet mensen uit te nodigen om je aanbod te bekijken. Je hoeft daar niet om te schreeuwen en je hoeft geen copyright regels te kennen. Maar vergeet vooral niet om het te doen. Dat is het allerbelangrijkste.

Ik maakte ook een video bij deze content. Als je suggesties of vragen hebt, hoor ik het graag daar. 

https://www.facebook.com/lindanuyts.be/videos/506729359859453/

Kan ik al aan content marketing doen als ik nog geen aanbod heb?

Ik zou zeggen, als je nog geen aanbod hebt of zelfs nog helemaal niet duidelijk hebt wat je wil gaan doen als ondernemer, dan is het NU dé moment om te starten.

Je ontdekt waar je passie nu werkelijk ligt

Als je gaat content creëren ga je jezelf ontdekken. Je weet, kan en kent veel maar misschien weet je zelf nog niet wat juist. Al schrijvende (of een andere vorm van content creëren) krijg je zicht op wat je naar buiten wil brengen. Wat wil zich via jou de wereld inzetten?

Door nog geen product of dienst te hebben, kan je dat op een heel rustige manier gaan exploreren. Wat een zaligheid is dat! De verleiding om te gaan promoten of de angst dat je geen klanten gaat hebben is er helemaal niet omdat je nog niet gestart bent. Geweldig!

Je ontdekt waar je mensen zou kunnen helpen

Door content te gaan creëren en dat ook te delen, ga je een publiek opbouwen. Mensen gaan lezen/bekijken/beluisteren wat jij maakt en ook aangeven wat ze wel en niet interessant vonden. Ze gaan ook vragen stellen wat jou ook inspiratie gaat geven om verder te doen.

Op die manier geraak je ook afgestemd op de vragen en problemen waar mensen mee te maken krijgen en kan jij ontdekken waar je ook werkelijk iets zou kunnen betekenen. Je kan zelfs de vraag stellen als je publiek groot genoeg is: wat kan ik voor jullie doen en in welke vorm.

Op die manier ontdek je waar jouw passies raken aan de vraag van mensen. Als je je daar kan op afstemmen en diensten/producten kan gaan aanbieden die daarop gebaseerd zijn, dan hoef je maar gewoon je aanbod voor te stellen en je verkoopt.

Voor mij is dat de meest authentieke manier van marketing en verkoop die ik momenteel kan zien. Ik sta altijd open voor suggesties op dat vlak, so let me know als jij het nog op een andere manier doet!

Ik maakte ook een video bij deze content. Als je suggesties of vragen hebt, hoor ik het graag daar. 

https://www.facebook.com/lindanuyts.be/videos/vl.2270183383235277/2108767719241131/

Als het zo gemakkelijk is, waarom is het dan zo moeilijk?

Content marketing = Share what you know + Make an offer

In het boek “Chillpreneur’ van Denise Duffield Thomas kan je lezen hoe eenvoudig marketing eigenlijk is. Zijn noemt het haar ‘two step marketing strategy’:

Stap 1: deel wat je weet

Stap 2: doe een aanbod

Ik zet er graag nog een stapje tussen:

Stap 1: deel wat je weet

Stap 2: luister

Stap 3: doe een aanbod

Maar zelfs met die tweede stap ertussen, blijft het heel eenvoudig.

En toch merk ik dat ondernemers hier vaak in vast lopen. Misschien vinden zij deze eenvoudige stappen niet ‘sexy’ genoeg (zoals Denise zegt in haar boek). Misschien mag het zo gemakkelijk niet zijn.

Wat nog een rol kan spelen, en ik heb het in dit artikel nogal aangehaald, is angst of beter gezegd een gebrek aan vertrouwen.

Authentieke en gemakkelijke marketing komt er op neer dat je laat zien wat je doet, dat je laat zien hoeveel fun dat je hebt met wat je doet en dat je mensen graag uitnodigt om mee te doen. Maar of ze al dan niet komen meespelen, maakt voor jou niet echt uit. Je wil het natuurlijk wel graag, maar je hebt genoeg vertrouwen in jezelf en in het leven dat je de ander vrij kan laten in zijn/haar keuze.

Als ‘neen’ als een afwijzing voelt

Als elke neen die je krijgt voelt als een afwijzing van jouw persoon en wat je doet, wordt marketing en ondernemen heel moeilijk. De angst voor afwijzing kan je verlammen en saboteren waardoor je nooit helemaal zichtbaar wordt.

Authentiek in marketing gaan staan vraagt dus wel wat innerlijke groei. Als jij kan zeggen: ‘Wat de ander ook doet of niet doet, ik ben ok en wat ik doe is ok’, dan kan jij zonder aarzeling zichtbaar zijn en gaan staan voor je bedrijf.

Moet je dan maar wachten tot je al je innerlijke werk gedaan hebt voor je aan de slag gaat met content creëren?

Neen, uiteraard niet, altijd goed geprobeerd van je EGO. Als je gaat ondernemen ga je vanzelf uitgedaagd worden om te groeien. Ga het proces aan kijk naar wat er zich aandient. En vooral: geniet van het proces en weet dat de wereld wacht op iemand zoals jij. Die het op haar manier brengt, het op haar manier zegt.

Ik maakte ook een video bij deze content. Als je suggesties of vragen hebt, hoor ik het graag daar. 

https://www.facebook.com/lindanuyts.be/videos/vl.2270183383235277/390364411745441/

Linda Nuyts
 

Samen met mijn team help ik ondernemers met de praktische en technische kant van marketing. Als jij een visie en een aanbod hebt, helpen wij met een strategisch plan en de praktische uitvoering ervan. Voor mij een heel boeiende manier van anderen helpen. Wat kan ik voor jou doen?

>