Een Content Marketing Strategie? Mis deze eerste essentiële stap niet!

Een Content Marketing Strategie? Mis deze eerste essentiële stap niet!

Als je een huis gaat bouwen, begin je met het tekenen van een plan. Als je begint met content marketing voor jouw onderneming, dan bepaal je een content marketing strategie. Gouden tip: neem pen en papier (of je computer natuurlijk) en schrijf je gedachten neer. Een plan maak je niet zomaar even in je hoofd.

Van Content Marketing Strategie naar InspiratiePlan

Marketing als inspiratiebron. Het kan en ik toon je hoe. Jouw InspiratiePlan is jouw persoonlijke versie van content marketing en  sluit nauw aan bij jouw aanbod en jouw doelgroep.

Een eerste stap in de richting van jouw InspiratiePlan is het doorlezen van dit artikel en het uitvoeren van de oefeningen. Ik nodig je uit om ook de volgende blog posts grondig door te lezen. Als je vragen hebt, stel ze dan gerust onderaan de pagina.

Twijfel je aan je schrijftalenten? Heb je nu al te weinig tijd? Begin toch aan je plan. Als je weet wat je nodig hebt, kan je daar ook gericht naar op zoek gaan.

In de artikels ga ik er van uit dat je net van start gaat met je bedrijf. Als je  al een tijdje als ondernemer aktief bent , des te beter. En ook dan kan het zinvol zijn om de oefeningen door te nemen. De antwoorden kunnen leiden tot het bijsturen van jouw professionele houding en aanpak.

En hier gaan we dan… Wie ben jij en wie wil je bereiken?

Jouw doelgroep staat centraal en vormt de basis van elke strategie. Als het goed is leeft er binnen die doelgroep een behoefte waaraan jij met jouw content, producten en diensten kan voldoen. Dàt zijn zij de mensen die je wil helpen en waar je graag voor wil werken.

Door van in het begin heel duidelijk te maken voor jezelf wie jouw doelgroep is, zal je je Elke content marketing strategie begint bij jouw doelgroep. Als je deze kan bepalen kan je het fundament leggen.content effectiever kunnen inzetten om ook de juiste mensen aan te spreken.  Daarom bouwen we een InspiratiePlan op basis van jouw doelgroep.

We doen dat aan de hand van een oefening. Ik geef je een zin om aan te vullen. Deze zin is wat men noemt een “Elevator Pitch”, een zin die je kan gebruiken om kort en krachtig een antwoord te geven op de vraag: “En wat doe jij ?”

Oefening

Mag ik je uitnodigen om nu onderstaande zin te vervolledigen.

“Ik ben (naam) van (bedrijf) en ik (wij) help(en) (een specifieke groep mensen) met (wat je doet) zodat zij (voordeel dat mensen hebben door met jou te werken)”

Ik licht het verder toe:

Ik ben (naam) van (bedrijf): Je stelt jezelf voor met je naam en de naam van je bedrijf. Als je werkt onder eigen naam hoef je de naam van het bedrijf niet te vermelden natuurlijk.

en ik help (specifieke groep mensen): Neem de tijd om hier bij stil te staan. Je gaat nu op zoek naar jouw ideale klant. We gaan daar in volgende artikels dieper op in, maar stel nu jezelf even de volgende vraag:

“Als je volledig vrij, zonder beperkingen zou mogen kiezen met welke groep mensen je, bij voorkeur, zou willen werken, wie zouden dat dan zijn?  Vrouwen? Mannen? Ondernemers? Huismoeders? Alleenstaanden? Sporters? Tieners? Creatievelingen? Schijvers?”

Ik ben er zeker van dat jij jouw doelgroep kan identificeren. Of krijg je de kriebels? Krijg je een gevoel van ik-wil-iedereen-helpen-want-anders? Laat me even iets verduidelijken dan. We maken nu een InspiratiePlan op. Dat gaat veel gemakkelijker als we weten voor wie we later inspirerende content gaan schrijven. Je zal later merken dat je eveneens cliënten aantrekt die buiten je oorspronkelijke doelgroep vallen.

Een voorbeeld:

Annie is een Social Media Manger en Consultant. Bij het beantwoorden van bovenstaande vraag wil zij vooral werken met mensen die een winkel op Etsy (dè place to be voor creatievelingen) hebben. Zij heeft er zelf ook één en ze weet hoeveel mensen behoefte hebben aan informatie over het promoten van hun winkel op Social Media.

Annie twijfelt. Beperkt ze zichzelf nu niet te erg? Op aanraden van haar marketingcoach, zet ze toch door. Ze richt zich met haar InspiratiePlan op Etsy-winkels. Ze heeft al snel verschillende klanten en omdat ze die wereld door en door kent, zijn haar klanten zeer tevreden.

Deze klanten hebben zelf ook een netwerk waarin niet alleen Etsy-winkels te vinden zijn. Zo krijgt Annie een telefoontje van een vriendin van een klant die een coachingpraktijk heeft. Ook al richt Annie zich in haar marketing op Etsy-winkels, wil deze coach hààr diensten. De coach vernam immers hoe bekwaam en gedreven Annie is. Nu is het aan Annie om te kiezen of ze die klant aanneemt of niet.

Dit gezegd zijnde… wie is jouw ideale klant? Schrijf het even neer voordat je verder gaat met het laatste deel van jouw zin.

met (wat je doet) zodat zij (voordeel dat mensen hebben door met jou te werken): benoem in enkele woorden de essentie van wat je doet en welk voordeel mensen hebben als ze van jouw diensten of producten gebruik maken. Je blijft hier best algemeen. Als je verschillende diensten gaat aanbieden of een breed gamma van producten, dan zal je meerdere voordelen kunnen opnoemen. Zoek bij voorkeur een algemene noemer, een rode draad in de voordelen.

Even verder met het voorbeeld van Annie:

Als Social Media Manager en Consultant biedt Annie ook grafisch werk aan, het schrijven van blogartikels, het uitwerken van advertentiecampagnes enz. Wat haar werk aan voordelen oplevert kan zij moeilijk in één zin samenvatten. Dit is wat zij uiteindelijk neerschreef:

“Ik ben Annie van Annie’s Social Media Services en ik help eigenaars van Etsy-winkels met het plannen en uitvoeren van hun Social Media Strategie zodat zij terug hun handen vrij hebben om creatief bezig te zijn met hun winkel.”

Hierna nog twee voorbeelden:

“Ik ben Sonja en ik help alleenstaande moeders met hun huishoudbudget zodat zij weer met vertrouwen in het leven kunnen staan.”

“Ik ben Els van Coachingbedrijf Ayada en wij helpen kleine zelfstandigen met het ontwikkelen van hun  organisatievaardigheden, zodat ze weer door het bos de bomen kunnen zien.”

Nu is het aan jou!

Schijf je zin hieronder bij de comments als je feedback wil. Ik ben benieuwd naar wie je bent en wat je doet.

 

Meer inspiratie nodig?


 

No Comments

Laat van je horen!