Email marketing: ga jij op date met je mogelijke klanten?

email marketing

Email marketing: ga jij op date met je mogelijke klanten?

Email marketing … soms lijkt het er op alsof emailmarketing niet meer van deze tijd is. Social media krijgt heel veel aandacht en vaak wordt gezegd dat je daar moet zijn om klanten aan te trekken voor je bedrijf. Maar dat is niet helemaal waar.

Maar first things first…

Wat is email marketing?

Email marketing wil zeggen dat mensen jou toestemming geven om hen te mailen met relevante en interessante informatie. Je doet dit niet manueel vanuit je outlook uiteraard. Je gebruikt daarvoor wat men noemt een autoresponder, die het hele proces zal automatiseren.

Een auto wat???

Een autoresponder dus.

Als je mensen op de hoogte wil houden via e-mail, heb je hun e-mailadres nodig. Dat e-mailadres ga je niet bijhouden in een excel sheet en je gaat ook de mensen niet mailen vanuit je outlook.

Dat zou je enorm veel tijd kosten en het is ook tegen de wet.

Je moet je nieuwsbrieven versturen met een online systeem dat voor jou de emailadressen verzamelt. Ook als mensen willen uitschrijven gebeurt dat automatisch. Gemakkelijk toch?

Voorbeelden van autoresponders zijn mailchimp en aweber. Maar er zijn er veel meer. Als je er even op googled vind je vast eentje dat bij je past.

Om te starten met email marketing is mailchimp zeker een goede keuze. Je kan er gratis mee starten en het is best wel gebruiksvriendelijk.

Email marketing: Wat kan je nog doen naast een periodieke nieuwsbrief sturen?

Als mensen zich inschrijven kan je hen ook opvolgen met een reeks mails die vooraf geprogrammeerd zijn. Iedereen die zich inschrijft doorloopt dus diezelfde ‘sequence’.

Daar waar een nieuwsbrief ideaal is om jouw mensen op de hoogte te brengen van nieuwtjes, is deze reeks in het begin ideaal om mensen evergreen content te sturen. Evergreen content maak je maar één keer en elke nieuw contact krijgt diezelfde reeks mail.

Je kan dit in een vorm gieten die relevant is voor wat je doet.

Enkele voorbeelden:

En eigen ………. in tien dagen.

Meer ……. in 3 maanden.

7 tips om je ……………..

Op die manier krijgen mensen waarde in ruil voor hun e-mailadres en gaan ze anticiperen op de mails die ze krijgen. Ze kunnen jou en het werk dat je doet leren kennen zonder dat je hen van in het begin moet gaan overtuigen om iets te kopen.

Nog vragen over nieuwsbrieven en autoresponders?

Stel ze gerust hieronder in de comments!

8 Comments
  • Aimee
    Posted at 08:10h, 23 Oktober Beantwoord

    Hoi, leuke en informatieve blog. Ik gebruik het sinds kort. En het is echt heel handig om een serie mailbrieven te maken en dan automatisch te versturen. Zo krijgt iedereen bij mij ‘een welkomstserie’ toegestuurd. Daarna komen ze pas op de lijst van de normale nieuwsbrieven.

    • lindanuyts
      Posted at 10:07h, 23 Oktober Beantwoord

      Dank je Aimee. En ja inderdaad, dat is een perfecte toepassing van wat ik hier beschrijf. Met welke autoresponder werk je?

  • Daniëlle
    Posted at 20:45h, 24 Oktober Beantwoord

    Hi. Ik werk met active campaign. Werkt top zo n respondent. Zoveel in mogelijk dus nog veel te leren

    • lindanuyts
      Posted at 05:00h, 25 Oktober Beantwoord

      Van active campaign heb ik ook al veel goeds gehoord, zeer uitgebreide mogelijkheden.

  • kimberley
    Posted at 07:45h, 25 Oktober Beantwoord

    Wat een leuke en goede site heb je! Ik heb meteen de video serie aangevraagd. Dankjewel voor de blog, goede reminder weer!

  • Martiena
    Posted at 10:23h, 29 Oktober Beantwoord

    Jaa, ik moet hier dringend aan gaan beginnen! Ik stel dit stiekem al een tijdje uit! Dus bedankt voor je reminder 😉

  • Pippi coaching
    Posted at 12:36h, 29 Oktober Beantwoord

    Ik gebruik het nog niet. Ik merk dat ik het zelf niet echt prettig vind als ik dit soort mails krijg. Ben nog aan het broeden hoe ik het wel wil Nog niet de juiste mindset 😉 Jouw post geeft me weer een zetje.

    • lindanuyts
      Posted at 14:27h, 29 Oktober Beantwoord

      Jij bent coach he? Dan kan je zoveel mooie dingen doen met je mail. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat ze in hun groeiproces en op moeilijk momenten heel veel steun hadden aan mijn nieuwsbrieven (ik was toen ook coach en therapeut). Het leek soms dat een mail net op de juiste moment bij hen binnen kwam. Ik schreef dan ook heel weinig promo-mails en schreef vooral mails vanuit mijn hart. Een beetje zoals jij op je blog doet. En al is het maar dat via mail de mensen die dat willen op de hoogte brengt van een nieuw artikeltje op de blog, dan doe je al heel veel. Zo lezen meer mensen al die mooie dingen. Ze kunnen het natuurlijk ook op Facebook zien, maar zoals je weet is dat maar een klein percentage van je volgers die dat zien. Zonde toch?

Laat van je horen!