Facebookmarketing: Zo doe je meer met je Facebookpagina

Facebookmarketing: Zo doe je meer met je Facebookpagina

Facebookmarketing: krijg jij er ook grijze haren van?

Wat was het toch fijn toen Facebook net startte. Ik was als therapeut en coach één van de eersten met een Facebookpagina en vloog er met veel bravoure in. Mensen vonden het geweldig om dingen te liken, te lezen, in discussie te gaan… noem maar op. Het hemels paradijs voor een de eigenaar van een Facebookpagina.

Het is anders nu.

Maar dat wil niet zeggen dat je niet meer zichtbaar kan zijn.

Het vraagt misschien wel dat je er anders tegenaan gaat kijken en de manier waarop je tot hier toe met je Facebookpagina omging veranderen.

Eerst en vooral…

website maken in wordpress

Facebookmarketing: Verkopen op Facebook werkt niet

Een tijdje geleden deed ik mee met de challenge van Sjira Porcelijn. Het doel van de challenge was om op een 5-tal dagen Facebookposts te gaan creëren voor een hele maand.

Omdat ik mezelf wil leren van inderdaad in ‘batchen’ te werken (het lukt nog niet helemaal, als ik eerlijk mag zijn), vond ik dit wel een goede uitdaging voor mezelf.

En dat was het ook!

Sjira kwam met hele goede tips en ideeën voor updates en moedigde ons ook aan om met elke tip 5 posts te gaan creëren zodat je ineens een voorraadje hebt.

Het tweede deel van de challenge, eigenlijk een surplusje, was het idee om met heel de groep bij elkaar te gaan reageren zodat iedere pagina een boost kreeg. Op zich wel een leuk idee, maar wat het voor mij vooral boeiend maakte was te kijken naar wat anderen met de tips van Sjira deden.

Wat me heel erg opviel was hoe moeilijk het voor velen was om af te stappen van ‘verkopen’ en ‘promotie’. En hoe het sommigen toch lukt om de opdracht zo te draaien dat het uiteindelijk een verdoken promopost werd.

Dit werkt niet op Facebook. Hoe meer je gaat contact maken, uitreiken, delen, inspireren op Facebook, hoe beter.

Als je steeds opnieuw promotie gaat maken voor je producten is er geen haan die er nog naar kraait.

Verder…

website maken in wordpress

Facebookmarketing: Zo veel mogelijk likes is niet het ultieme doel

“Veel likes staat goed.”

“Hoe meer likes, hoe meer klanten.”

Wel, niet dus…

Er is misschien ooit een tijd geweest dat potentiële klanten gingen kijken naar het aantal likes van een bepaald bedrijf om te beslissen of ze met dat bedrijf in zee zouden gaan. Maar mensen worden slimmer. Ze weten ook wel dat likes gekocht kunnen worden.

Nochtans lijkt het me wel logisch dat mensen eens een kijkje komen nemen op je pagina als ze meer over je te weten willen komen. Zeker bij interesse in coaches, therapeuten, schrijvers, trainers,… die vaak met hun eigenheid en persoonlijkheid naar buiten komen, is even kijken op de Facebookpagina toch zeker wel iets wat jouw potentiële klanten zullen doen.

Een pagina die dan bruist van de bedrijvigheid met maar een hondertal likes, zal positiever overkomen dan eentje die alleen maar promoposts bevat en geen reacties.

Veronderstel ik dan… (studies heb ik er niet direct over gelezen)

website maken in wordpress

Maar hé, je wil wel klanten!

Als je ondernemer bent wil je ook wel resultaat zien. Je heb een Facebookpagina en steekt er heel wat tijd in om regelmatig te posten. Dan wil je daar ook klanten van.

Uiteraard wil je dat.

Aan jou om uit te zoeken hoe je dat dan het beste aanpakt. Wat niet werkt is promopost na promopost. Maar wat dan wel?

Je kan best van het principe uitgaan: geen verkoop op Facebook!

Dat wil zeggen dat je Facebook vooral gebruikt om zichtbaar te zijn en mensen uitnodigt om volgende stappen te zetten.

Welke volgende stappen?

  • Een blogpost lezen op jouw website zodat ze ook de rest van jouw bedrijf kunnen zien.
  • Een gratis weggever promoten die ze kunnen downloaden in ruil voor hun emailadres.
  • Een Facebook Live doen waarin je opnieuw goede content geeft maar met een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek op het einde.
  • Uitnodigen voor een webinar.
  • Een challenge organiseren.
  • Uitnodigen voor een lezing in je praktijk of in een centrum bij je in de buurt.

Dit zijn maar enkele ideetjes. De essentie is dat je niet gaat verkopen, maar mensen uitnodigt om net een stapje verder te gaan met jou en je bedrijf.

Nu naar jou! Ben jij eigenaar van een Facebookpagina en werkzaam rond coaching, gezondheid, zelfbewustzijn…

Kom dan bij ons in de Facebookgroep waar wij samen aan de slag gaan om meer bereik te realiseren en elkaar te ondersteunen.

Faceboekmarketing

No Comments

Laat van je horen!