Een gratis website maken: wel of niet een goed idee?

een gratis website maken

Een gratis website maken: wel of niet een goed idee?

Een gratis website maken? Of toch niet?

Als startend ondernemer kan je er niet meer rond: je hebt een website nodig. Natuurlijk overweeg je om een website gratis te maken. Als je die kosten zou kunnen uitsparen, dat zou niet slecht zijn. Toen ik een klein jaartje geleden startte met mijn huidige bedrijf, had ik klanten nog voor ik een website had. Om dan toch maar snel iets te hebben, zonder te veel kosten te maken (ik was maar iets aan het uitproberen) koos ik ook voor een gratis website. 

Omdat ik zelf natuurlijk wel handig ben, zag die er wel goed uit. Maar die website kon natuurlijk mijn groei niet aan en na enkele maanden moest ik de overstap maken, met toch wel dubbel werk.

Dus stelt zich natuurlijk de vraag: een gratis website maken, is het echt wel zo’n goed idee?

 

Eerst en vooral, het is idd zo dat een website in deze tijd geen handenvol geld moet kosten. Als je een beginnend ondernemer bent, heb je geen website van 3000 euro nodig. Niet dat deze websites hun geld niet waard zijn, maar om mee te starten is het waarschijnlijk gewoon niet wat jij nodig hebt.

Maar wat heb je dan wel nodig?

1. Eigen hosting

Ow, wacht… hosting?

Hosting is een plekje op dat wereldwijde Internet dat jij ‘afhuurt’ om je website op te slaan. Het Internet is uiteindelijk één heeeeel groot netwerk van computers en jouw website is  een verzameling van mapjes en files die ergens op dat netwerk opgeslagen staan.

 

Zo ziet de website waar je nu opzit eruit – mapjes met bestanden

In deze video leg ik het je volledig uit 

Een volledig gratis website staat meestal gehost bij de aanbieder van dat gratis systeem. Dat wil zeggen dat zij er mee doen wat ze willen. Houden ze er mee op? Dan ben je de pineut. Doen ze geen updates meer? Dan ziet je website er al snel verouderd uit.

Een ander nadeel van een website die niet door jezelf gehost wordt is dat je er niet je eigen ding op kan doen. Je gaat al heel snel tegen de grenzen van het systeem aanlopen en kan dus niet de website maken die je zo graag zou hebben.

2. Een eigen domeinnaam

 

Als onderneming wil je geen ‘rare’ URL.

Het schept weinig vertrouwen, vooral omdat een domein niet meer dan 20 euro kost. Als je dat zelfs niet in je bedrijf wil investeren, kom je dan nog geloofwaardig over? En je potentiële klanten zullen er ook zo over denken. Misschien niet bewust, maar een bedrijf met een URL als naamvanmijnpraktijk.wordpress.com wekt niet onmiddellijk vertrouwen.

Goed, je succes hangt uiteraard van veel factoren af en als mensen overal goede reclame van je horen kan het zijn dat ze zich niet laten doen door een rare URL. Maar het kan ook averechts werken waardoor mensen, ondanks de positieve doorverwijzing, toch geen contact opnemen als de website geen vertrouwen oproept.

3. Een websiteplan

 

Zint eer ge begint.

De meeste ondernemers laten zich bij het beslissen over de website leiden door de verkeerde motieven. Geld is uiteraard een bepalende factor. Je hebt het budget of je hebt het niet. En als je het niet hebt doe je het zo goed mogelijk met wat je dan wel ter beschikking hebt.

Maar daar heb ik het nu even niet over.

Ik heb het hier over je laten leiden door onwetendheid. Je begint aan een website en laat je leiden door voorbeelden van anderen of door iemand die van het technische meer weet dan jij.

Maar niemand kent jouw bedrijf beter dan jij.

En jij bent ook de enige die weet waar je naartoe wil en hoe je daar wil geraken.

Ik zeg altijd tegen mijn klanten:

“Zet alles wat je denkt te willen ivm het uitzicht van je website even opzij en vertel me wie je bent en waar je voor staat, wie je potentële klanten zijn, hoe je deze wil bereiken en hoe je ze wil laten gaan van potentiële klant naar klant.”

==> Wie je bent gaat je handvaten geven voor de sfeer die je website gaat uitstralen. Je branding komt beter tot zijn recht.

==> Als je je klant kent, zullen je teksten zichzelf schrijven.

==>Als je weet hoe je ze wil gaan bereiken en hoe je er klanten van wil maken, dan weet je ook wat je website moet DOEN.

Die laatste stap is voor velen een lastige.

Is een website dan niet gewoon een paar pagina’s waar je je informatie opzet?

Ja, zo kan je het zien.

Maar het kan ook meer zijn.

Het kan een plek zijn waar je mensen inspireert, traint, informeert, entertaint.

Het kan een plek zijn waar ze graag hun emailadres achterlaten zodat je ze verder kan opvolgen en van dienst zijn.

Je website kan dus gewoon een website zijn.

Of het kan een marketingtool zijn die je inzet in je marketingplan.

En da’s wat anders niet?

Goed, een plan dus…

Laat je daardoor niet afschrikken. Het wil alleen maar zeggen dat je eens goed gaat kijken naar hoe je je bedrijf en je activiteiten gaat promoten en bekend maken en hoe je website daar een rol in kan spelen.

  • Dan ga je automatisch andere eisen stellen aan je website.
  • Dan wil je er misschien graag een blog of nieuwsitems op.
  • Dan wil je misschien wel eens weten hoe je gratis enkele video’s kan aanbieden waarin je mensen meer vertelt over wie je bent en wat je doet.
  • Dan wil je een nieuwsbriefsysteem integreren en een plek voorzien waar mensen een rapport van jouw kunnen downloaden nadat je ze hebt gesproken op een netwerkmeeting.

Door hier goed bij stil te staan, komt je website in verbinding te staan met alle andere aspecten van je bedrijf.

4. gebruik een systeem dat je verder kan uitbreiden

 

Het kan zijn dat je budget nu nog vrij klein is. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te blijven. Houdt er rekening mee dat je in de toekomst waarschijnlijk ontevreden zal worden van die low-budget website en dat je meer geld ter beschikking krijgt om te investeren.

Als je dan terug helemaal opnieuw moet beginnen is dat wel heel spijtig. Als je gewoon kan verder bouwen op wat je al hebt, scheelt dat in tijd en geld.

Mijn favoriete systeem dat aan die eisen voldoet is WordPress. En nee, ik bedoel niet de gratis versie!

In WordPress kan je zelf bouwen aan je website. Je begint eenvoudig en gaat dan altijd meer en meer toevoegen. Je moet er wel wat tijd in investeren als je het onder de knie wil krijgen,maar met wat hulp lukt het vast!

9 Comments
  • Bianca
    Posted at 08:19h, 18 December Beantwoord

    Als hobby is een gratis website prima, maar ik ben toch wel enorm blij met de stap om naar een betaalde site te gaan x

  • Mariëlle Meray
    Posted at 08:30h, 18 December Beantwoord

    Goed dat je hier een artikel aan besteed. Ja een echt goede website bouwen? Daar komt iets meer bij kijken dan alleen een wordpress template…

  • lodiblogt
    Posted at 08:48h, 18 December Beantwoord

    Wat een goed artikel, ik stuur hem even door naar een vriendin die een eigen bedrif wilt starten en daar ook een site bij nodig heeft.

  • Lotus Writings
    Posted at 08:58h, 18 December Beantwoord

    Belangrijk om jezelf vooraf inderdaad goed in te lezen, zeker met een bestaand bedrijf. Als blogger kan je in het begin toch iets makkelijker ‘aanklooien’.

  • Charlotte Habraken - van der Heijden
    Posted at 10:30h, 18 December Beantwoord

    Als je het goed wilt doen dan is het inderdaad wel verstandig om er wat in te investeren. Wie weet verdien je het wel snel genoeg terug!

  • Mirjam
    Posted at 10:32h, 18 December Beantwoord

    Er komt inderdaad echt wat meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt – als je het goed aan wil pakken in ieder geval 😉

  • Jamey
    Posted at 12:08h, 18 December Beantwoord

    Hi! Wat heb je het allemaal helder en duidelijk omschreven zeg! Top!

  • Nicole Orriëns
    Posted at 14:16h, 18 December Beantwoord

    WordPress is inderdaad prima, maar ik houd toch ook erg van Blogger. Als je daar je eigen domeinnaam bij doet kun je ook daarmee een goede site maken.

  • Rory
    Posted at 14:54h, 18 December Beantwoord

    Gelukkig had ik van te voren contact met een aantal specialisten die mij over de streep hebben getrokken. Ik kreeg de beste adviezen en een van hen beheert nu ook alles voor mij (host en domein). Zo belangrijk om daar de goede keuze in te maken…

Laat van je horen!