Wat Is Content Marketing?

Wat Is Content Marketing?

Voor ik je onderdompel in het onderwerp van vandaag “Wat is Content Marketing?”, even een vraag.  Draait je maag in de knoop en krijg je kippenvel bij het lezen van de woorden “Content Marketing”?  Laat me dan eerst deze term even toelichten…

Wat is content?

Door de evolutie van de laatste jaren kreeg het woord “content” een negatieve bijklank. Wilde je gevonden worden op Google? Content was het antwoord! Dus in de pen duiken dan maar. Teksten schrijven, liefst gevuld met zo veel mogelijk keywords: één keer in de titel van de tekst, zeker ook nog eens in de tussentitels en nog een aantal keer in de tekst zelf.

De kans is reëel dat je ondertussen allergisch geworden bent voor oppervlakkige blogteksten, doorspekt met keywords en slim geplaatste advertenties. Wanneer we het hebben over Content Marketing, echter, dan hebben we het over alle creatieve publicaties die via het internet beschikbaar worden gesteld. Dit soort content straalt integriteit uit, in de vorm van woorden, beelden, video, audio, boeken, enz.

Content wil zeggen “inhoud” zoals de inhoud van een vaas. Je vult een vaas met water en bloemen. En ieder doet dat op zijn eigen manier. Je vult “iets” op met “content”. Wij vullen het Internet met content en dat kan op duizend verschillende, creatieve manieren.

Geeft het woord ‘Marketing’ jou kriebels?

Geloof me, je bent niet de enige. Bij Marketing denken we aan opdringerige verkopers en manipulatieve reclameteksten. Daar wil je niet aan mee doen.  Je bent een eigen zaak begonnen omdat je je passie wil volgen. Je wil doen wat je graag doet en klanten ronselen is een noodzakelijk kwaad.

Met Content Marketing kan je je onderneming laten groeien op een ethisch verantwoorde manier. Je bouwt aan een mediaplatform, een informatiekanaal waar mensen graag naartoe komen.

Je bent goed  in wat je doet. Het enige wat jij nodig hebt is mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Geen manipulatie, geen overtuigingskracht, geen verkoopspraatjes. Alleen een grote duidelijke “Hier ben ik en wat kan ik voor je betekenen?”

Wat is het verschil tussen Content Marketing en Traditionele Marketing?

Ik neem je even mee, terug in de tijd naar het jaar 2006. Ik ben net afgestudeerd als psychotherapeute en oudercoach. Ik heb een prachtige praktijk en zin om er in te vliegen.

Om potentiële klanten te laten weten dat ik besta, doe ik wat ik heb geleerd op school vroeger en wat anderen doen: folders verspreiden en mijn netwerk aanspreken. En dat werkt. Ik heb mijn eerste klanten al heel snel, vooral als oudercoach en kindertherapeute.

Ik heb mijn werk en krijg ook nieuwe klanten via mond-op-mond reclame. En dat werkt nu nog steeds, daar ben ik zeker van.

Ondertussen ontdek ik echter iets heel nieuws op het Internet: bloggen. Ik heb altijd willen schrijven en voel me geroepen om mensen te inspireren op het vlak van persoonlijke groei. Ik ben dus onmiddellijk besmet door het blogvirus en schrijf er op los.

Ik ontdek ook dat je mensen kan uitnodigen om hun email-adres op te geven om updates te ontvangen als er wat nieuws op de blog verschijnt. Zo begin ik aan mijn eerste nieuwsbrieven.

Ik heb al snel mijn eigen publiek. In 2006 was dat niet moeilijk. Als je de enige bent die blogt, dan val je op. Mijn artikels worden opgepikt door Google en ik prijk lange tijd trots op de eerste pagina van Google zonder te weten hoe dat dan werkt. Mijn artikels worden gedeeld via het beginnende Facebook en er wordt enthousiast op gereageerd.

Vanaf dat moment beginnen mensen contact op te nemen voor een afspraak na het lezen van mijn schrijfsels. Het gebeurt zo spontaan, dat het me eerst nog niet eens opvalt. Maar na een tijdje besef ik dat ik eigenlijk mijn heel eigen manier van Marketing heb gevonden die me enorm goed ligt.

Lange tijd probeer ik er een naam voor te verzinnen. Inspirerende Marketing? Spirituele Marketing? Heart-Centered Marketing? Nu heeft het kind een naam: Content Marketing.

Nu concreet: “Wat is Content Marketing?”

Bij Content Marketing ga je inhoud creëren, onder welke vorm dan ook, die op zich waardevol is voor de gebruiker van die inhoud. Het is jouw eerste en belangrijkste intentie om de lezer (kijker, gebruiker) verder te helpen met een probleem waar hij/zij mee worstelt. Je wil een informatiepunt zijn, een plek waar mensen graag naar toe gaan om te vinden waar ze naar zoeken.

Wil dat zeggen dat je een constante stroom van inhoud moet leveren om aan Content Marketing te doen? 

Neen. Hoeveel content je creëert en in welke vorm is afhankelijk van jouw persoonlijke stijl en de aard van je onderneming. Misschien is een speciaal rapport wel voldoende. Of een reeks video’s waarin je een bepaald concept uitlegt. Misschien leent jouw niche zich wel tot het uitbouwen van een werkelijk informatieplatform, maar de inhoud is afhankelijk van project tot project.

De Kracht van Content Marketing

Je kan er NU mee starten

Ben je nog bezig met het opstarten van je bedrijf? Heb je nog niet echt een idee van wat je gaat aanbieden? Dan is dit de ideale moment om te starten met jouw contentplatform.  Je gaat je immers eerst richten op het opbouwen van een publiek. Hoe minder je in de verleiding komt om te gaan ‘verkopen’, hoe beter.

Je leert je potentiële klant beter kennen

Als je begint met het aanbieden van informatie is het even koffiedik kijken. Waar zijn mensen in geïnteresseerd? Welke behoefte leeft er onder de mensen? Nadat je je eerste research hebt gedaan, start je en zal je al snel merken waar mensen op reageren en waarop niet. Zo leer je je publiek kennen en daar speel je steeds accurater op in.

Je leert van de KLANT welk product/dienst ze nodig hebben

Als je content creëert en dan goed luistert hoe er gereageerd wordt, kan je leren waar je mogelijke klant mee worstelt en daar een antwoord op geven onder de vorm van een product of een dienst. Dit geeft je een krachtige basis om je onderneming verder uit te bouwen.

Je hoeft je product of dienst ook niet aan de man te brengen. Je helpt mensen daar waar het nodig is en je hoeft ze dus niet iets op te dringen dat ze niet nodig hebben. Want daar zit de manipulatie vaak. Natuurlijk zit jij er niets mee in om te betalen voor iets wat je graag wil hebben en waar je wat aan hebt. We zijn gaandeweg allemaal allergisch geworden voor het gevoel dat je iets opgedrongen wordt dat je niet eens nodig hebt.

Je kan er je “ei” in kwijt

Ik ken zo veel mensen die echt wel wat te vertellen hebben. Inspirerende mensen die graag naar buiten komen met hun boodschap. Content Marketing biedt een uitlaatklep die ook nog waardevol is.

Even samengevat: met Content Marketing kan je als ondernemer laten zien wie je bent en waar je voor staat. Je geeft zonder er wat voor terug te verwachten (dat is een kunst die je misschien niet onmiddellijk onder de knie zal hebben) en trekt op die manier klanten aan die graag met jou in zee willen gaan. 

 

Meer inspiratie nodig?


 

No Comments

Laat van je horen!