Zullen we het eens niet over marketing hebben? - Linda Nuyts
2

Zullen we het eens niet over marketing hebben?

Zullen we het eens niet over marketing hebben? Maar over aarden, afstemmen, zijn, inspireren en resoneren?

Laten we beginnen bij het begin: jouw project, jouw onderneming, jouw praktijk..

Het begon allemaal vanuit een inspiratie. Het is jouw ding, je voelt het in je hart. Je bent enthousiast. Je gaat ervoor. Of zo voelde het toch. Want soms wordt het ook een strijd. Een strijd om dat enthousiasme en de inspiratie vast te houden bij het “in de wereld” zetten van je missie.

Inderdaad… “in de wereld zetten”

De woorden die we hiervoor gebruiken (in de wereld zetten) toont aan waar het hier over gaat: aarden. In het begin is jouw onderneming enkel zichtbaar in je eigen dromen. Het is als een subtiele trilling aanwezig. Anderen kunnen het nog niet of toch moeilijk waarnemen met hun wereldse zintuigen.

Het is aan jou om jouw inspiratie ‘naar beneden’ te halen en te gaan verankeren in de aarde. En neen, het is niet aan de wereld om zich te bekwamen in het waarnemen van ijle signalen 

Door te aarden ga je zichtbaarder worden. Je trilling wordt duidelijker en mensen die resoneren met wie je bent kunnen dat ook voelen en zien. Als ze iets lezen van jou of ze horen je spreken kunnen ze veel gemakkelijker voelen waar jij voor staat en waar je hen mee kan helpen.

Alle activiteiten die horen bij het starten als ondernemer helpen met die aarding. Denk maar aan het aanvragen van een ondernemersnummer, uitvogelen hoe je je boekhouding moet doen, een ruimte zoeken…

En ja, ook marketing dus.

Laten we het daarom even niet meer over marketing hebben, maar over het verankeren van jouw inspirerende missie in deze aardse wereld.

Ik illustreer het even met mijn verhaal.

Toen ik in 2006 met mijn praktijk startte, bestond er nog geen Internetmarketing. Ik kon een website maken, ja, maar daar bleef het bij. Er waren ook geen businesscoaches en al helemaal geen marketingguru’s. Ik weet niet of je je dat nog kan voorstellen.

Maar ik was wel vol vertrouwen. Na 7 jaar alleen maar opleidingen was ik er echt wel klaar voor. Ik had vertrouwen in mezelf en in het leven. Ik had dus ook al snel via mijn netwerk de eerste klanten en via doorverwijzing kwamen er meer bij.

Maar vermits ik ook workshops wilde doen had ik wel een manier nodig om meer mensen te bereiken en die zag ik niet direct. Maar de intentie was er, en waar de intentie is 

Dus ging ik bloggen…

In 2007 kwam het bloggen overwaaien uit Amerika. Op dat moment hing daar nog geen ‘bloggen voor je bedrijf’ of ‘content marketing’ aan vast. Dat moest nog uitgevonden worden. Het waren gewone mensen die gingen bloggen over dagdagelijkse dingen omdat ze dat graag deden.

Ik vond dit wel een geweldig idee. Ik had zoveel te vertellen maar een boek schrijven was niets voor mij. Bloggen leek me ideaal. Ik kon korte stukjes schrijven over alles wat me bezighield en deelde het dan op het toen nog heel jonge Facebook. En dat was het.

Achteraf gezien was dit ook een manier voor mij om mijn visie en mijn expertise meer handen en voeten te geven. In plaats van mezelf te verliezen is enorme gedachtenkronkels en filosofieën, ging ik deze uitschrijven zodat ze ook meer structuur kregen. Ik ging mezelf meer en meer aarden en zichtbaar maken.

En wat ben ik blij dat er toen geen Internetmarketingcursussen waren die dat proces konden verstoren.

Want hoewel ik begon te schrijven voor mezelf, werd wat ik schreef wel heel snel opgepikt. Ik merkte wat mensen interessant vonden, kreeg vragen en antwoordde op die vragen met weer een nieuwe blogpost.

En een nieuwsbrief schrijven…

Ergens op een blog van een dametje uit Amerika zag ik op een gegeven moment ook dat ik me kon inschrijven voor haar nieuwsbrief. Oh, dat vond ik geweldig. En dus nam ik een account op aweber en gaf mensen de optie om zich in te schrijven.

En ook hier weer ben ik blij dat niemand me iets kon leren, want mijn nieuwsbrieven waren een succes. Vooral dan omdat ik ook daar gewoon vanuit mijn hart schreef en een overzicht maakte van de blogs die die maand verschenen waren.

Zie je hoe ik mijn missie steeds meer ging uitkristalliseren?

Zonder enige moeite kreeg ik een publiek en als de tijd daar was om workshops te gaan organiseren, kon ik met mijn lezers afchecken wat ze interessant zouden vinden. En hop, daar gingen we… Omdat ik geen angst had om ook een aanbod te doen en ik mensen had verzameld die resoneerden met wie ik ben, kwam de stroom gemakkelijk op gang.

Ik vind het heel spijtig dat de kennis over marketing die nu overal te verkrijgen is dit intuitieve proces soms verstoort. Ondernemers worden nu geadviseerd om te schrijven of video’s te maken OM klanten te krijgen of content marketing in te zetten om een relatie op te bouwen… OM meer klanten te krijgen.

En ja, wij zijn ondernemers.

En ja, wij gaan op tijd ook ons aanbod voorstellen.

Maar wat zou er gebeuren als je marketing, en dan vooral content marketing, zou kunnen zien als een manier om je missie minder ijl te maken?

En ja, dan kom je nog steeds jezelf tegen. Aarden is nu eenmaal af en toe een uitdaging. Maar verwachten dat jouw mogelijke klanten zomaar hun energie gaan verhogen zodat ze jouw ijle signaal dat je ergens in een meditatie zit uit te zenden, kunnen opvangen? Is dat niet wat arrogant?

Het spijt me, maar potverdorie, als je mensen wil helpen, als je een missie hebt en de wereld wil verder helpen, wat houdt jou dan tegen om het van de daken te schreeuwen? En dan bedoel ik niet dat je je aanbod luidkeels moet presenteren zoals een marktkramer, maar wat kan je nog meer van de daken schreeuwen? Welke informatie en inspiratie zit er in jou die je kan verwoorden, uitschrijven, opnemen, whatever… zodat je meer van jezelf laat zien, zodat trilling duidelijker wordt.

Ah Linda, maar dat durf ik niet hoor. Wat gaan de mensen wel niet zeggen?

Okay, heel wat mensen zullen niet resoneren met wat je neerzet. So what. Het zijn de mensen die wel met je resoneren die je wil bereiken. Dat zijn de mensen waar jij je beste werk mee kan doen. Als je de wereld een beetje beter wil maken, dan zijn het die mensen waarmee jij het best aan de slag kan gaan.

Maar Linda, alles wat ik te zeggen heb, is al een keer gezegd geweest. Wie zit er nu te wachten op iemand die hetzelfde nog maar eens herhaalt?

Ok goed, en leeft iedereen al naar wat die ene gezegd heeft? Of naar dat wat al duizend keer gezegd is geweest? Is iedereen getransformeerd en goed in zijn vel? Volgens mij niet. Is iedereen geholpen? Mensen hebben het nodig om het nog eens en nog eens en nog eens te horen. Het kan zijn dat zij een bepaalde boodschap wel twintig keer moeten horen voor ze actie gaan ondernemen.

Ook is wat je zegt nooit helemaal hetzelfde als wat die ene guru of succesvolle coach zegt. Jij hebt jouw energie, jouw ervaring, jouw manier van doen. En dat kan net die extra touch geven waardoor iemand zegt: nu is het genoeg. Nu ga ik ermee aan de slag.

Op het moment dat ze jouw artikel lezen of jouw video bekijken, zijn ze daar bij jou, niet? Op dat moment lezen ze geen boek van een of andere onbereikbare auteur. Ze horen JOUW informatie. Ze beluisteren JOUW verhaal. Ze zijn daar, niet ergens anders.

Dus je gaat aan de slag? 

Grapje hoor. Niets moet.

Maar misschien kunnen we wel samen dat Internet wat lichter maken met al die inspiratie. Laat je zien, laat van je horen.

Vanuit het 

 

Linda Nuyts
 

Samen met mijn team help ik ondernemers met de praktische en technische kant van marketing. Als jij een visie en een aanbod hebt, helpen wij met een strategisch plan en de praktische uitvoering ervan. Voor mij een heel boeiende manier van anderen helpen. Wat kan ik voor jou doen?

  • Mik schreef:

    Fijn dit net vandaag te lezen, ik heb helemaal geen zin om de dag te beginnen na een superheerlijk weekend aan zee. Want ik voel dat er veel te veel stoorders in dat landschap voor starters zijn en daar is mijn intuïtie niet gelukkig mee, dus ik ook niet. We gaan dus gewoon door met de beingness, wat een ander ook denkt en soms zegt. En als dat wil zeggen dat de zorg om beingness nog steeds acuut is, dan is dat maar zo. Mersie Linda!

  • Mik schreef:

    het belang van beingness 🙂

  • >